Dunakeszi |
Környezeti feltételek Bemutatkozás |
Óvodánk a Dunakeszi Gyöngyharmat Napközi Otthonos Óvoda Budapesttől kb. 20 km-re az agglomerációs város Dunaparti Lakótelep közepén fekszik. Gyermekeink a 10 emeletes panel lakásokból érkeztek és érkeznek, két generációs családokból. 1979-ben épült az óvoda a lakóteleppel együtt. Közel 200 gyerek neveléséről gondoskodik 15 fő óvodapedagógus. A csoportok száma 7, a létszámuk 23-30 fő, attól függ milyen tágas csoportszobáról van szó. Egy épületegységben van a városi 2.sz. Bölcsődével, ami azt is jelenti, hogy a közös konyhát a bölcsőde üzemelteti. Az óvoda 100 férőhelyesnek épült, de már átadásnál szűknek bizonyult, nem elégítette ki a férőhelyigényeket. Ebből adódóan még mindig van lakótelepi lakásból kialakított óvodai csoportunk, valamint két bölcsődei helyiségben létesített óvodai csoportszoba. Óvodánk több, mint 20 éves fennállása során a gyakorlatban folyamatosan kiemelt szerepet kapott a környezeti nevelés. Ezt a nevelési területet csiszolta, jobbította folyamatosan a testület. 1989-ben egy olyan nevelési tervet írtunk, mely a környezeti nevelés mellett a környezetvédelmet is magába foglalja. Az akkori megyei felügyelő véleményezte a tervet, kísérleti jelleggel bevezettük két csoportba, majd kiterjesztettük az egész óvodára. Ebben az időben kezdtük a sajátos arculatunkat kialakítani. A nevelőtestületünk évek óta belső és külső továbbképzéseket szervez környezeti nevelésből. Belső továbbképzéseink – házi bemutatók valamennyi csoportban. E bemutatókat a munkaközösségeink készítik elő, melyek témakörök szerint szerveződtek. Így:
Évekig Dunakeszi, Göd és Fót óvodapedagógusai részére szerveztünk továbbképzést. 1998-99-ben megnyertük a megyei bázisóvoda pályázatot, melyre e nevelési évben újra pályázunk. A környezeti nevelés akkreditált tanfolyamának gyakorlati bemutatója zajlott az óvodánkban. A továbbképzés tagjain túl Dunakesziről egyéb érdeklődő szakemberek is részt vettek a programokon. Tudomásunkra jutott, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium intézménye a Környezet Gazdálkodási Intézet Környezetvédelmi Oktatóközponti hálózatot működtet. 1991-ben pályázat útján az intézmény felvételt nyert a környezetvédelmi oktatóközpontok sorába, ami akkor az országban a harmadik ilyen jellegű intézmény volt az óvodák között. Mint környezetvédelmi oktatóközpont, tagja vagyunk a Környezetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetségének – röviden KOKOSZ-nak. Rendezvényeink egy részét a KOKOSZ-égisze alatt tartjuk. Kiemelném a rendezvények közül az úgynevezett zöld programokat, melyeket a Szülői Szervezettel közösen rendezünk. Ilyen programjaink a következők:
Az óvoda testülete egyre jobban belejött abba a nevelési gyakorlatba, hogy a gyerekekkel való bánásmódban az élménynyújtás, a megtapasztalás, a valóságos élethelyzetek megteremtése domináljon. Ebből a célból sok kirándulást szerveztünk a gyerekcsoportoknak, melyekre egyre több szülő is eljött. Nem zárkóztak el a nevelők a szülők jelenlététől, sőt kifejezetten számítottak a segítségükre. Ha már ez ilyen gyakorlattá vált, és a családoknak egyébként is sokféle szabadidős programot szerveztünk (játékos sportdélután, Apák Napja, alkotó délutánok, „egy család-egy fa” faültetési akciók, Föld napi rendezvények, egyéb zöld ünnepek, stb.) akkor ezt miért ne lehetne egyesületi szinten megvalósítani. Beindult a környezetvédelmi egyesület létrehozásának jogi és egyéb szervezési procedúrája. 1991 decemberében lett bejegyezve az óvónők és szülők által létrehozott Óvodásokkal a Természet Megóvásáért Egyesület: röviden ÓTM. Az egyesület nevében még több pályázati lehetőséget tudtunk kihasználni és így a környezeti nevelés színvonalát tovább fejleszteni. Az évek folyamán nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki a társintézményekkel, így bölcsődékkel, iskolákkal, óvodákkal, közművelődési intézményekkel, nevelési tanácsadóval, családsegítővel, más oktatóközpontokkal, fenntartóval. Külföldi kapcsolatunk is van – Erdélyben, Székelykeresztúr 2.sz. Napközivel, most van folyamatban az olaszországi Casalgrande valamelyik óvodájával a rendszeres kapcsolat kialakítása. Az óvoda testülete által írt pedagógiai program címe: Környezetharmóniára nevelés óvodai programja. A program tartalmi része a jól bevált gyakorlati munkára, a sikeres hagyományokra épült. A fiatalos, innovatív nevelőtestület szívesen alkalmazza az új módszereket, melyet a korszerű pedagógiai szemléletükhöz igazítanak. A testület már a rendszerváltás óta úgy gondolkodott, hogy „megmutatja magát”, megnyitja kapuit mások előtt és betekintést nyerhet az érdeklődő szakember a nevelési gyakorlatukba. Felvállalja az "úttörő" szerep kockázatát, azt is ha találnak a "külsősök" olyan mozzanatot, ami esetleg a szakmai kritikáját váltja ki. 1994-óta tartunk szakmai napokat, aminek Óvodai Környezetbarát Napok a címe, röviden ÓKN. Ezen a rendezvényen általában 80-110 óvodapedagógus vagy egyéb pedagógus vesz részt, attól függően milyen témát dolgozunk fel. Tanulmányaink során gyakran találkoztunk a minőségfejlesztéssel, minőségbiztosítással. Miután testületünk egy újító, immonatív testület, nem riad meg az úttörő feladattól, hiszen évek óta rendszeresen pályázunk, szaklapokban publikálunk, úgy gondoltuk, a Comenius minőségfejlesztési programot megpályázzuk. Jelenleg a Comenius II. kiépítésén dolgozunk. Végül eldöntöttük hogy pályázunk, hiszen előbb-utóbb minden intézménybe bevezetésre kerül. Az OKKER – Pedagógiai Szolgáltató Intézetet mint tanácsadó szervezetet kértük fel a munka segítésére. Maruzs Jánosné közoktatási szakértő látogatást tett az óvodánkban. Hosszas szakmai beszélgetés után javasolta, hogy pályázzuk meg a Comenius 2000 II. modelljét. Megpályáztuk, és a pályázatot megnyertük. Minőségfejlesztési munkánkat Hepp Attiláné minőségügyi tanácsadó segíti. |